9/14
  • Pages
01 Cover
02 Inleiding
03 Voorwoord
04 Inhoud
05 Goedopweg in beeld
06 Werkgeversbenadering
07 Gebiedsaanpakken
08 Slimme mobiliteit
09 Deelmobiliteit en MaaS
10 Slimme systemen
11 Hinderaanpak
12 Innovatie binnen Goedopweg
13 Vooruitblik
14 Contact

Deelmobiliteit en MaaS

Samen delen en samen gebruiken

Bij deelvervoer maken meerdere mensen gebruik van hetzelfde vervoermiddel, zoals een fiets, scooter, auto of bus, op een gedeelde basis. Bij Mobility as a Service (MaaS) worden verschillende vormen van vervoer in één enkele service – vaak via een app – aangeboden. Beide ontwikkelingen zorgen door hun maatwerk voor minder belasting van zowel milieu als omgeving.

MaaS pilot Leidsche Rijn

Utrechtse MaaS-pilot in landelijk MaaS testprogramma

De Utrechtse MaaS-pilot is één van de zeven pilots binnen het landelijke Mobility as a Service (MaaS)programma van het ministerie van IenW. Vanwege corona verlengde het ministerie alle pilots met een jaar tot eind 2022. Na het opheffen van alle reisbeperkingen en het voeren van verschillende campagnes rond deelvervoer hebben we in Utrecht een mooi resultaat neergezet. De MaaS-pilot in de Utrechtse vinexwijk Leidsche Rijn is samen met dienstverlener Gaiyo gestart in 2018 en bedoeld om deelvervoer te stimuleren onder inwoners en ervaringen op te doen: wat werkt, en wat niet. In de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn een paar duizend inwoners gebruik gaan maken van deelvervoer. De samenwerking tussen Gemeente Utrecht, Goedopweg en de app-leverancier heeft hier aan bijgedragen. Staatssecretaris Vivianne Heijnen was 17 oktober te gast bij Goedopweg en de gemeente Utrecht om meer te horen over onze testervaringen. Tijdens de landelijke MaaS-conferentie op 16 februari werd de werkwijze en samenwerking tussen de betrokken partijen besproken. Medio 2023 volgt de officiële evaluatie van deze MaaS-pilot.

Lees meer

appgebruikers in Leidsche Rijn

regelmatige gebruikers binnen de Leidsche Rijn pilot

"We staan als Utrecht voor een grote mobiliteitsopgave. De ervaringen met de MaaS-pilot en de ontwikkeling van deelhubs, zoals bij station Vaartsche Rijn, leren ons veel over hoe we onze stadsmobiliteit slimmer en duurzamer kunnen organiseren. En dat is randvoorwaardelijk voor het realiseren van onze forse woningbouwopgave."

Lot van Hooijdonk - wethouder mobiliteit, gemeente Utrecht

Lees meer

Slimme techniek voor MaaS-pilot

Met Gaiyo plan, boek en betaal je al je reizen in één app

Eén app die je adviseert over hoe je het snelst, goedkoopst of schoonst reist. Of dat nou met één of een combinatie van meerdere vervoermiddelen is. En waarin je in één overzicht (deel)vervoermiddelen reserveert, gebruikt én betaalt. Toekomstmuziek? Niet voor de inwoners van de Utrechtse wijken Leidsche Rijn, Vleuten en De Meern. Zij testen de voordelen van zo’n alles-in-één reisapp als Gaiyo al uit sinds september 2020.

Aantrekkelijke alternatieven

De snelle groei van deze wijken vraagt om slimme mobiliteitsoplossingen om ze leefbaar en bereikbaar te houden. Het autobezit en -gebruik is vooral in Leidsche Rijn relatief hoog. De reisapp maakt het makkelijker en aantrekkelijker om de auto wat vaker te laten staan door een breed aanbod aan alternatieven. Denk aan diverse vormen van deelvervoer zoals e-bikes, e-scooters, e-bakfietsen en auto’s naast actuele reisinformatie over ov en P+R. Een taxi boeken of een e-ticket voor de bus, tram of trein kopen? Het kan allemaal via de Gaiyo app

Lees meer
Download de Gaiyo reisapp

Resultaten 2022 MaaS pilot

appgebruikers landelijk

Meer dan 20 aanbieders

OV en deelvervoer

"Minder belasting van zowel milieu als omgeving."

Regionale opschaling, MaaS en deelhubs

Eerlijk zullen we alles delen

Het met elkaar delen van auto’s, scooters en fietsen levert meer ruimte op. Ruimte die we hard nodig hebben gezien de verstedelijkingsambitie in onze regio. Meer gebruik van deelvervoer scheelt niet alleen in files en parkeerplekken, het scheelt ook in de portemonnee en in CO2-uitstoot. Plus dat deelmobiliteit kan helpen om het ov bereikbaar en toegankelijk te houden voor iedereen. In plaats van een bus of tram kunnen reizigers kiezen ‘voor het laatste stukje van de reis’ kiezen voor een deelfiets.

Daarom werken we samen met de Utrechtse gemeenten en de markt aan kennisdeling en aan meer en beter onderling afgestemd aanbod van deelmobiliteit in de hele regio. We werken er bijvoorbeeld aan mee dat de Utrechtse elektrische deelfietsen niet alleen in Utrecht maar ook in Nieuwegein gebruikt en ingeleverd kunnen worden. Dit jaar benaderden we ook alle gemeenten om deel te nemen aan onze ‘regionale werkplaats deelmobiliteit’ die in 2023 start. Gemeenten weten elkaar en ons hierdoor al steeds beter te vinden met vragen rond deelvervoer.

“Als nieuwe gebruiker in Utrecht kreeg ik 20 gratis minuten voor het gebruik van een TIER deelfiets.”

Was dit interessant? Deel het!

Terug naar inhoudsopgave